Milena Pavlović Barili
Milena Pavlović Barili je bila slikarka, ilustrator i pesnikinja srpskog porekla i jedna od naših najznačajnijih umetnica međuratnog perioda.
Milena Pavlović Barilli rođena je 5. novembra 1909. godine u Požarevcu.
Kao dete umetnika (otac Bruno Barilli je bio poznati italijanski pesnik i kompozitor, a majka Danica Pavlović je studirala umetnost), Milena je u svojoj ranoj mladosti izražavala zainteresovanost i talenat za umetnost.
Život i karijera
Studirala je slikarstvo u Beogradu i Minhenu. Tokom školovanja na prestižnim minhenskim akademijama Knir i Likovnoj akademiji u svojim radovima uvidela je stilsku tendenciju koja je znatno odstupala od njihovog perfecionističkog stila. Svoje umetničko obrazovanje nastavila je prevashodno putovanjem u Španiju gde istražuje strastvenu i dramatičnu svakodnevnicu, a zatim se usavršava i nastavlja svoju slikarsku karijeru u evropskim prestonicama poput Londona, Pariza i Rima.
Njena prva izložba održana je u Beogradu, da bi zatim usledile izložbe u Požarevcu, Londonu, Parizu, Rimu i Njujorku. Imala je razvijen društveni život i često je bila okružena velikanima tadašnje umetničke scene, istaknutim slikarima, pesnicima i kritičarima omiljene joj avangarde. Njen pesnički talenat ogledao se u stihovima na francuskom i italijanskom jeziku, koji su po prvi put bili objavljeni 1934. godine u italijanskom listu Kvadrino. Poslednjih 6 godina svog života Milena provodi u Njujorku, gde se uporedo sa slikarstvom bavila i ilustracijama za mnoge modne i lajfstajl časopise i reklame, kao i modnim dizajnom, kostimom i scenografijom. Umrla je 6. marta 1945. godine u 36. godini života u Njujorku, ostavljajući iza sebe bogatu karijeru.
Stil i pravac umetnosti Milene Pavlović Barili
Stil Milene Pavlović Barili menjao se više puta tokom njene karijere. Njeni prvobitni radovi, nastali još tokom školovanja, odišu senzibilitetom kao i mekoćom izraza. Trudila se da prikaže realnost u slici, istovremeno uklapajući i dekorativne elemente secesivnog slikarstva. Vremenom njen stil polako evoluira u kompozicije koje imaju naglašeniju linearnu strukturu, stoga bi se period između 1932. i 1936. godine mogao nazvati i ,,linearnim periodom’’ njenog slikarskog stvaralaštva. Progresivno, njen stil prerasta iz linearnog u čisto ikonografski tokom narednih nekoliko godina, uklapajući renesansne elemente sa preciznošću arhitekrture antičkog perioda i na taj način simbolizujući sponu između realnosti i sna, prolaznosti i večnosti. U tom periodu nije se libila ni da koristi svoj lik pri stvaranju. Poslednja faza njenog stvaralaštva vezuje se za njen boravak u Americi, kada se u njenim radovima može osetiti prisustvo nostalgije i povremeno uočiti upotreba religijskih motiva. Taj period takođe predstavlja početak njenog bavljenja primenjenom umetnosti, te je na snagu stupila njena veština ilustracije.
Najznačajnija dela
U najznačajnija slikarska dela Milene Pavlović Barili ubrajaju se i: ,,Žena sa lepezom’’ (1927.), ,,Autoportret’’ (1933.), ,,Autoportret sa kistom’’ (1938.), ,,Kompozicija’’ (1938.), ,,Venera sa lampom’’ (1938.) i mnoga druga. Radila je i modne ilustracije za poznate časopise kao što su Vog, Tekstron Vog, Harpers Bazar, Glamur, Taun end kantri i Herst magazin.