Veliki asteroid je udario u Grenland kada je ostrvo bilo prekriveno gustom šumom

20/03/2022 12:05

Udar asteroida koji je završio na teritoriji današnjeg Grenlanda, datiran je na pre 58 miliona godina, samo osam miliona godina nakon onog koji je izazvao izumiranje dinosaurusa.

Iako uticaji ovog novijeg asteroida nisu u potpunosti jasni, mogao je da izazove značajno zagrevanje sveta nakon petog masovnog izumiranja.

Osumnjičeni je isključen kao potencijalni krivac za ono što je dovelo do toga da je svet iznenada postao hladniji za 10 ⁰C pre 13.000 godina.

Tim istraživača je utvrdio da to nije mogao biti udar grenlandskog asteroida. Od njegovog otkrivanja 2015. godine, krater Hajavata se smatrao mogućim objašnjenjem zašto je ovaj period istorije Zemlje, poznat kao Mlađi drijas, bio tako hladan.

Međutim, naučnici koji istražuju krater, koji je dovoljno velik da u njega stane britanski grad Birmingem, otkrili su da je mnogo stariji nego što se mislilo, jer se formirao pre više od 58 miliona godina.

Koautor studije, profesor Majkl Stori, kaže: „Datiranje kratera je predstavljalo posebno tvrd orah, tako da je veoma zadovoljavajuće što su dve laboratorije u Danskoj i Švedskoj, koristeći različite metode datiranja, došle do istog zaključka.

„Uveren sam da smo utvrdili stvarnu starost kratera, koja je mnogo veća nego što su mnogi ljudi nekada mislili.“

Njegova proračunata starost ukazuje na to da je asteroid uticao na Zemljine ekosisteme, u vreme kada su se još uvek oporavljali od udara još većeg asteroida, koji je pao na našu planetu osam miliona godina ranije.

Nalazi studije, koju je sproveo međunarodni tim naučnika, objavljeni su u časopisu Science Advances.

Šta su asteroidi?

Asteroidi su velika stenovita nebeska tela koja kruže oko Sunca, sastavljena od ostataka formiranja Sunčevog sistema. Većina poznatih asteroida nalazi se unutar pojasa asteroida, koji se nalazi između Marsa i Jupitera.

Mogu se formirati na različite načine, kao što su akrecija (srastanje) malih čestica koje lebde u svemiru ili kao ostaci sudara. Ovi sudari ponekad mogu izbaciti asteroide iz asteroidnog pojasa i postaviti ih na njihovu sopstvenu orbitalnu putanju.

Kada uđu u atmosferu planete, postaju poznati kao „meteori“. Ako prežive putovanje kroz atmosferu, onda se opisuju kao „meteoriti“. Svaka planeta može biti pogođena asteroidima, a Zemlja nije izuzetak.

Najveći krater koji je iza sebe ostavio meteorit je Vredfort u Južnoj Africi. Prečnika do 300 kilometara kada je prvi put formiran, veruje se da je rezultat udara 10 kilometara širokog meteorita, koji je udario u Zemlju pre dve milijarde godina.

Ostali veliki udarni krateri mogu se pronaći u kanadskom basenu Sadberi, australijskom krateru Akraman i ruskom krateru Kara. Međutim, možda najpoznatiji je krater Čiksulub u Meksiku, za koji se veruje da je ostatak udara asteroida koji je zbrisao dinosauruse.

Nakon udarnog talasa i ogromnog oslobađanja energije, preživeli organizmi su se suočili s velikim količinama otpada u atmosferi koji je blokirao značajnu količinu Sunčeve svetlosti. Ovo bi značajno ohladilo planetu i doprinelo tome da mnoge preživele vrste nestanu.

Kao rezultat toga, asteroidi su se dugo smatrali potencijalnim uzrokom oštrog pada temperature u Mlađem drijasu. Otkrivanje kratera Hajavata, koji se ubraja među 10% najvećih udara na Zemlji, činilo se kao da je pronađen verovatan kandidat.

Međutim, uzorkovanje lokacije sada je pokazalo da Hajavata nije kriv, barem ne za Mlađi drijas.

Šta je uradio asteroid Hajavata?

Krater leži duboko ispod grenlandskog ledenog pokrivača što ga čini nepristupačnim. Umesto toga, naučnici su uzeli uzorke peska i rastopljenog kamena, koji su nastali erozijom kratera prouzrokovanu glečerom, da bi hemijski procenili njegovu starost.

Korišćene su dve različite metode datiranja, jedna korišćenjem uranijuma i olova, a druga argona. Obe sugerišu da je krater nastao pre oko 58 miliona godina, što je značajno pomerilo njegovu starost.

To znači da kada je pogodio sadašnji Grenland, njegov ledeni pokrivač nije postojao, i nije još najmanje 55 miliona godina. Umesto toga, ostrvo je bilo prekriveno velikim četinarskim šumama, s prosečnom temperaturom od oko 20 ⁰C.

Udarivši u ovo područje, asteroid Hajavata stvorio je krater širok 31 kilometar i kilometar dubok. To je sigurno bilo razorno za područje koje je bilo pogođeno, oslobađajući energiju ekvivalentnu oko sedam miliona atomskih bombi.

Međutim, ostaje neizvesno da li je to uticalo na širi svet. Datum udara meteora poklapa se s paleocenskim maksimumom izotopa ugljenika, nakon čega je svet počeo da se zagreva, pošto je ugljenik iz rezervoara kao što su močvare i okean pušten u atmosferu.

Međutim, još nije otkriven sloj krhotina od udara koji bi to mogao potvrditi. Ovo je nešto što se istraživači nadaju da će istražiti u budućnosti.

Glavni autor dr Gavin Keni kaže: „Određivanje novog doba kratera nas je sve iznenadilo. U budućnosti će nam pomoći da istražimo mogući uticaj na klimu tokom važne epohe istorije Zemlje.’