“Džejms Veb” teleskop zauzeo poziciju 1.500.000 kilometara od Zemlje

25/01/2022 18:52

“Džejms Veb” teleskop zauzeo poziciju 1.500.000 kilometara od Zemlje

Opservatorija vredna 10 milijardi dolara, postavila se na četiri puta dalju orbitu u odnosu na Mesec, a prve slike se očekuju u junu.

Najveći i najmoćniji svemirski teleskop na svetu stigao je do svog konačnog odredišta, osmatračkog mesta udaljenog od Zemlje milion i po kilometara. NASA-in svemirski teleskop „Džejms Veb“, vredan 10 milijardi dolara, lansiran je na Božić prošle godine iz Francuske Gvajane u potrazi za praskozorjem svemira.

Zbog svoje veličine, „Veb“ je morao da bude lansiran sklopljen unutar Arijane 5, čuvene rakete Evropske svemirske agencije. Ogledala na ovoj svemirskoj opservatoriji i dalje moraju biti pažljivo poravnata, a infracrveni detektori dovoljno ohlađeni pre nego što naučna posmatranja mogu da počnu u junu.

Korak bliže otkrivanju misterija univerzuma

Ipak, kontrolori leta u Baltimoru bili su euforični nakon što su upisali još jedan uspeh. „Mi smo jedan korak bliže otkrivanju misterija univerzuma. I jedva čekam da vidim ’Vebove’ prve nove poglede na univerzum ovog leta!“, rekao je u saopštenju NASA-in administrator, Bil Nelson. „Vau, kakva je to bila vožnja prošlog meseca“, izrazila je oduševljenje Amber Stroun, zamenica projektnog naučnika za NASA-u.

Vremenska mašina

Naučnici su teleskop opisali kao „vremensku mašinu”, koja će omogućiti astronomima da zavire u prošlost dublje nego ikada ranije, sve do vremena kada su se prve zvezde i galaksije formirale pre 13,7 milijardi godina. To je samo 100 miliona godina od Velikog praska, kada je stvoren svemir.

U potrazi za vanzemaljskim životom

„Veb“ će takođe loviti znakove vanzemaljskog života. Inženjeri NASA-e su 8. januara završili otvaranje teleskopa, koji uključuje ogromno pozlaćeno ogledalo od 6,5 metara i štitnik za sunce veličine teniskog terena. Proces je zahtevao niz veoma delikatnih i komplikovanih manevara, koreografiju kakvu nije izvela nijedna druga svemirska letelica u istoriji astronomije.

Zamena za “Habl”

„Veb“ je dizajniran kao zamena za svemirski teleskop „Habl“, koji ostaje u funkciji nakon lansiranja 1990. godine. Za razliku od „Habla“, „Veb“ neće proučavati vidljivi aspekt elektromagnetnog spektra. Umesto toga, proučavaće samo infracrveno zračenje. Kao rezultat toga, opremljen je složenim zaštitnim sistemom i naprednom opremom za hlađenje, kako bi zaštitio svoju opremu od sunčevog zračenja, koje može dovesti do obmanjujućih signala.

Milion i po kilometara od Zemlje, „Veb“ je četiri puta udaljeniji od Meseca. Prošlog decembra, naučnici NASA-e procenili su da je njegov životni vek „značajno više” od 10 godina. Smatran naslednikom „Habla“, koji orbitira 530 kilometara iznad Zemlje, „Veb“ je predaleko za hitne popravke. To čini posao odrađen u proteklom mesecu, kao i onaj koji predstoji, još kritičnijim.

Astronauti su pet puta u otvorenom svemiru izvršili popravke na „Hablu“. Prva operacija, 1993. godine, ispravila je zamućen vid teleskopa, nedostatak koji je nastao tokom konstrukcije ogledala na zemlji. Bilo da jure optičko i ultraljubičasto svetlo kao što to radi „Habl“ ili infracrveno svetlo poput „Veba“, teleskopi mogu da vide dalje i jasnije kada rade iznad Zemljine atmosfere koja dovodi do distorzije. Zato se NASA udružila sa evropskim i kanadskim svemirskim agencijama kako bi „Veb“ i njegovo ogromno ogledalo, najveće ikada lansirano, izbacili u kosmos.

25/01/2022 18:52