Ustanovljena respiratorna infekcija kod dinosaurusa koji je živeo pre 150 miliona godina

14/02/2022 19:25

Pravovremeno podsećajući da respiratorne infekcije nisu moderna bolest, istraživači su pronašli prve dokaze takve bolesti kod dinosaurusa koji je živeo pre 150 miliona godina.

Paleontolozi su došli do otkrića kada su pregledali fosilizovane vratne kosti diplodocida, ogromnog biljojeda dugog vrata koji je hodao Zemljom u kasnom periodu jure.

Dr Keri Vudraf, direktor paleontologije u Great Plains Dinosaur muzeju na Malti (Montana), pregledao je ostatke dinosaurusa po imenu Doli, koji su iskopani u ovoj saveznoj državi pre više od 30 godina, kada je primetio neobične izrasline slične brokoliju na nekoliko vratnih kostiju.

„Pogledao sam mnogo pršljenova sauropoda i video sam neke čudne stvari, ali nikada ništa poput ovih struktura“, rekao je Vudraf. Zapanjen onim što je otkrio, on je na društvenim mrežama pozvao sve koji bi mogli znati o čemu se radi.

Odgovor je bio skoro trenutan. Brojni naučnici, koji su se pridružili istrazi, rekli su da koštane izrasline liče na izbočine koje mogu biti uzrokovane respiratornim infekcijama kod modernih ptica. Detaljni CT skenovi vratnih kostiju potkrepili su ovu sumnju.

Neobične izrasline su bile u predelima vratnih kostiju koje su bile pričvršćene za vazdušne kese, koje su zauzvrat činile deo dinosaurovog respiratornog sistema. Abnormalnosti su možda nastale kao odgovor na infekciju sličnu aspergilozi, koja je uzrokovana udisanjem spora plesni, pišu istraživači u Scientific Reports.

„Pretpostavljam da bi Doli veoma ličila na bolesnu osobu: kašljala je, kijala, imala groznicu…“, rekao je Vudraf. „Svi smo imali mnogo istih simptoma i verovatno smo se osećali isto tako loše kao i Doli. Ja lično ne znam ni za jedan fosil s kojim bih mogao više da saosećam.

Aspergiloza je fatalna za moderne ptice ako se ne leči. Da li je Doli nažalost preminula bolesna i sama? Ili je to što je bilo očigledno da je slaba jednostavno privlačilo predatore? Bilo kako bilo, ne možemo reći deinitivno, ali verujem da je na ovaj ili onaj način to na kraju doprinelo Dolinoj smrti“, rekao je Vudraf. Nalazi će pomoći istraživačima da shvate kako su takve bolesti uticale na dinosauruse.

„Dinosaurusi, uključujući džinovske sauropode, disali su kroz sistem vazdušnih kesa nalik pticama, gde je vazduh prolazio kroz pluća, kao i sistem vazdušnih kesa koje su prodirale u kičmu. Novo otkriće pokazuje oštećenje jednog od pršljenova koje odgovara oštećenju koje se danas vidi kod ptica koje su pretrpele upalu vazdušnih kesa“, rekao je Majkl Benton, profesor paleontologije kičmenjaka na Univerzitetu u Bristolu. „Kokoške sa aero-sakulitisom mogu pokazati otečene vratove, opštu letargiju, iscedak iz nosa i kašalj. Zamislite dinosaurusa od 50 tona kako iskašljava velike mrlje sekreta“, dodao je on.

„Mi znamo tako malo o bolestima od kojih su dinosaurusi patili, osim ako te bolesti na neki način nisu mogle da ostave tragove na fosilnim kostima“, rekao je Stiv Brusat, profesor paleontologije i evolucije na Univerzitetu u Edinburgu. „Ovde imamo dokaze da je veliki dinosaurus dugog vrata imao istu vrstu respiratorne infekcije koju danas imaju mnoge ptice, a to možemo zaključiti jer vazdušne vreće uz pomoć kojih  su ptice nekada disale, zapravo ostavljaju otiske na kostima. Neverovatno je zamisliti dinosaurusa veličine mlaznog aviona koji kašlje i pati od iste infekcije disanja kao golub ili galeb danas.“

14/02/2022 19:25