Stara i nova železnička stanica u Beogradu
Povezane objave
Stara Železnička stanica u Beogradu od 1884. godine bila je prvo mesto putnika koji dolaze u glavni grad Srbije, ali i onih koji napuštaju državu. Uprkos nostalnigiji i prepoznatljivosti, ovaj objekat više nema tu svrhu.
Jedan od simbola Beograda projektovan je i građena od 1882. do 1884. godine i to nacrtima inženjera Dragutina Milutinovića. U vreme izgradnje gotovo svaki veći grad severno od Save i Dunava, imao je sličnu železničku stanicu. A to je bila posledica potrebe Austrougarske monarhije, kako bi što bolje povezala sve udaljene gradove na svojoj teritoriji. Srbija je te godine postala Kraljevina, te je novokrunisani kralj Milan razmišljao kako da modernizuje Beograd i tako se počelo sa projektovanjem stanice.
Tako je 1884. Srbija dobila prvu železničku prugu, a Beograd zgradu Železničke stanice. Otvaranju stanice prisustvovalo je više od 200 zvanica iz cele Evrope. A, 20. avgusta iste godine prugom do Zemuna na relaciji Beograd – Savski most vozio je dvorski voz sa kraljem Milanom, kraljicom Natalijom i prestolonaslednikom Aleksandrom. Tri dana kasnije otvorena je železnička pruga Beograd-Niš.
Prema svim arhitektonskim kriterijumima u to doba, stanična zgrada predstavljala je reprezentativno zdanje. Ova stanica je projektovana kao čeona, imala je tri koloseka za prijem putničkih i 15 koloseka za teretne vozove. Takođe imala je i dva pokrivena perona i više pomoćnih zgrada. Ono što je karakteristično za izgradnju Železničke stanice jeste početak urbane “hidrofobije”, odnosno izolacija savskog dela Beograda od reke.
Stanica Prokop i Topčider
Početkom 90-ih i početkom 2000-ih pominjan je projekat nove železničke stanice, ali i uprokos svim rešenjima, nikada nije bilo dovoljno novca da se zamisao realizuje. Tako je u poslednjih par godina dovršena peronska zona, dok se za ostale radove i dalje čekaju sredstva. Za sada funkcioniše stanica Topčider, ali je mala da primi sve putnike, koji je do sada primala stara stanica. Ova stanica je zidana u 19. veku, ali je jedina funkcionalna ostala centralna stajališna zgrada. Ona je nekada isključivo služila za ispraćaj i dočekivanje krunisanih glava i inostranih delegacija.
Na novoj železničkoj stanici “Beograd Centar” ili popularnije “Prokopu” planirano je da se izgrade stanične zgrade, parking i niz drugih komercijalnih sadržaja. Početak radova je planiran za treći kvartal 2021. godine. Plan je da prva faza bude okončana do kraja 2022. godine, a da kompleks u celosti bude završen tokom 2024. godine.
u nastavku možete videti kako je izgledala i gde se nalazila stara železnička stanica
Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*