Otapanje leda na Aljasci
Povezane objave
Kako piše „Gardijan“ nova istraživanja pokazuju topljenje leda na Aljasci može dovesti do obrušavanja planina i izazvati cunami. Prema mišljenju naučnika postoji veza između otopljavanja i klizišta koje prete gradovima i turističkim atrakcijama.
Problematično područije je pasina fjorda Bari Arm, odakle se vidi popularna maršruta krstarenja. Klizište na planini u blizini lednika Bari započela su početkom prošlog veka. Pre deset godina ovi procesi su se veoma ubrzali. Ove godine je problem otkriven pomoću satelitskih fotografija, navodi list.
Ako klizište udari u fjord, talas bi mogao da pogodi brodove u okolini, dostigne visinu os stotinak metara i poplavi popularno turističko odredište, grad Vitir.
Ranije ove godine četrnaest geologa upozorilo je da je veliki cunami moguć u roku od godinu dana, a najverovatniji u narednih dvadeset godina.
Tokom 2015. godine dogodilo se slično klizište koje je takođe bilo aktivno decenijama i ozazivalo cunami koji je posekao šumu na 193 metara uz padine fjorda Tan na Aljasci.
„Kafd se klima promeni, prirodi je potrebno vreme da e prilagodi. Ako se glečer povuče vrlo brzo, okolne padine može da uhvati „nespremne“ i one će se urušiti“, kaže geolog Bretvud Higman, koji je radio na istraživanju fjordova Tan i Bari Arme.
Nakon istraživanja satelitskih fotografija koje su nastale tokom 30 godina, geolog Erin Beset- Kirton je otkrila da se odroni u planinama Sveti Ilija i u Zalivu glečera na Aljasci dogodili tokom najtoplijih godina, Prema njenim rečima, naučnici nisu dobro upućeni u mehanizam klizišta.
Tokom prošlog veka deset od 14 najviših zabeleženih cunamija dogodilo se u ledenim planinskim regionima. Klizište u zalivu Lituja na Aljasci je 1958. godine stvorilo talas od 524 metra, najviši ikad zabeležen. Tokom zemljotresa na Aljasci 1964. godine, većina smrtnih slučajeva nastala je usled ovih prirodnih katastrofa izazvanih podvodnim klizištima.
Stručnjaci se nadaju da će senzorima predvideti kada će skliznuti padine na najopasnijim lokacijama i da će moći da zabeleže suptilnije promene koje mogu nagoveštavati klizišta.
Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*